Oorlogsverhalen uit een dorp

Tubbergen

Crash Lancaster ND-641 CF-T

Bemanning:

WO2     J.D. Owen                        Overleden

Sgt.        W.H. Broadmore            Overleden

Sgt.        J.C.A.D. Lavender           Overleden

WO2     F.B. Magee                      Ontsnapt

Sgt.        P.H. Simpkin                    Overleden

Sgt.        H.W. Nixon                      Overleden

Sgt.        W. Clark                           Overleden

De bemanning van Lancaster ND641 van het 625 Squadron RAF steeg op 24 maart 1944 rond 18.30 uur op in een Lancaster type III vanaf Kelstern, Verenigd Koninkrijk voor een operatie naar Berlijn (Duitsland). Deze nacht stond later bij de Bomber Command bekend als “The night of the strong winds”. Door een sterke wind vanuit het Noorden op de route naar Berlijn, was het nog maar de vraag of er voldoende brandstof over was om terug te komen naar Engeland. De route van deze nacht was via Denemarken naar Berlijn en via Nederland en het IJselmeer terug naar Engeland. Dat betekende een lange aanloop over de Noordzee, voor de Deense kust in zicht kwam. Na hun plaats in de bommenwerper stroom te hebben ingenomen vlogen de mannen van de CF-T vanuit Flamborough aan de Engelse kust richting Haderslev in Denemarken. Na ongeveer een uur viel 1 van de navigatie instrumenten uit, maar ze konden hun weg vervolgen.

De bemanning van de Lancaster bommenwerper ND-641

Frank Magee’s ervaring deze nacht was als volgt: “De sterkte wind blies ons een flink stuk van de geplande route af en we lagen geloof ik, ook nog een uur achter op ons vluchtschema, Het was een heldere nacht en ik meende de kustlijn van het IJsselmeer te zien, toen Sgt Lavender, onze navigator, aan Sgt Broadmore vroeg of we nog voldoende brandstof over hadden voor ruim een uur vliegen om Engeland te bereiken. Broadmore antwoordde dat wij behoorlijk laag vlogen en daardoor veel brandstof verbruikten dat hij eraan twijfelde of we de thuisbasis wel zouden halen. Onverwacht werden we beschoten. We hoorden de ingeslagen en de projectielen gingen dwars door het vliegtuig. Het toestel was opeens gevuld met rook en op enkele plaatsen brandde het. Jack wilde net van koers veranderen toen we voor de 2e keer werden geraakt. Ons toestel ging vrijwel onmiddellijk over in een steile duikvlucht en Jack schreeuwde door de intercom dat hij geen controle meer over de Lancaster had en riep Broadmore bij zich. Ik (Frank Magee) bevestigde mijn parachute  en probeerde tijdens de duikvlucht het ontsnappingsluik te openen, maar daarin slaagde ik eerst niet, totdat Jack en Broadmore het toestel even recht kregen. Ik gooide het luik open net nadat de intercom het begaf. Ik sprong daarom maar direct uit het toestel. Ik landde ergens tussen Almelo en Hengelo en zag meteen drie mensen op me afkomen. Nederlanders, die me meenamen naar een boerderij.“

W/O Frank Magee kwam inderdaad met zijn parachute ongeveer neer tussen Almelo en Hengelo. Albergen om precies te zijn. Bij de boerderij van de familie Kleissen aan de Weemselerweg. De Lancaster ND-641 vloog brandend richting Tubbergen. Uiteindelijk raakte het vliegtuig de grond om 01:00 (Nederlandse tijd) in een weiland aan de Binnenveldsweg. De omgekomen bemanningsleden zijn begraven op het r.-k. kerkhof van Tubbergen.